Anadolu Aslanları İşadamları Derneği (ASKON) Genel Başkanı Orhan Aydın, ASKON ev sahipliğinde Antalya Expo’da düzenlenen Akdeniz E-İhracat Konferansında yaklaşık üç bin katılımcıya hitap etti. Başkan Aydın burada yaptığı konuşmasında Türkiye’de internet kullanımının dünya geneli ortalamasının üstünde olmasına rağmen, e-ihracatta henüz istenilen seviyeye gelinemediğini belirterek, ihracat pastasında yüzde 2.8 lerde bulunan e-ihracat oranının yerinde alınacak tedbirlerle kısa bir süre içerisinde yüzde beşlere çıkartılabileceğini söyledi. Başkan Aydın ayrıca Türkiye’nin jeopolitik konumu ve genç nüfusu gözönünde bulundurulduğunda Türkiye’nin ileriye yönelik bu sektörde yükselen bir yıldız olacağını belirtti.
ASKON Genel Başkanı Aydın konuya ilişkin şunları ifade etti;
Yeni ekonomi düzeninde teknoloji ayrı bir yer tutacak
Önümüzdeki yıllar ticari anlamda rekabetin son derece üst düzeyde geçeceği yıllar olacaktır. Bu süreçte asla ve asla durmamalıyız. Doğru bir planlama stratejilerimizi belirlemeli, doğru adımlarla da bu planlamayı hayata geçirmeliyiz. Yeni ekonomi düzeninde teknolojik ürünler çok ayrı bir yer tutacaktır. Bu nedenle ülke olarak bu ürünlere odaklanmalı adeta teknoloji alanında atağa kalkmalıyız. Salonumuzda bir çok gencimizi görüyoruz. Özellikle gençlerimize seslenmek istiyorum. Gençlerimizden beklentimiz teknolojinin kurdu olsunlar. Katmadeğeri yüksek teknolojk ürün konularında kendilerini yetiştirsinler. Yarınlarımızın rahat geçebilmesi için bu konu çok elzem. Sizlerden beklentimiz büyük. Unutmayalım ki yarının güçlü Türkiyesi sizlerin ellerinde.
Türkiye yükselen bir yıldız olacaktır
Dünya nüfusu hızla artarak devam ediyor. 8 milyara dayanan bir nüfusa ulaştık. Dünya nüfusunun yarısından fazlası yani yüzde 60’a yakın bir oranı internet kullanır durumda. Türkiye’de ise bu oran yüzde 75’lere ulaşarak 2018 verilerine göre 60 milyon kullanıcıya dayanmıştır. Ülkemiz dünya ortalamasının üzerinde bir rakama ulaşılmıştır. 2018 yılında dünya genelinde 3 milyara yakın insan interneti kullanarak ticaret yapmıştır. Bu da 2 trilyon dolara yakın bir harcamaya tekabül etmektedir. Ülkemizde ise bu rakam 6.2 milyar dolarları bulmuştur. Bunda internet ve mobil cihazlarının yaygınlaşması etkili olmuştur. Bugün insanlar yürürken bile beğendiği bir şeyi sipariş edebilir hale gelmiştir.
Lojistik maliyetleri sektörün önemli sorunu
Sektörün sıkıntıları yok mudur, elbette vardır. Başlıca sorunları şöyle sıralayabiliriz;
Lojistik ve teslimat, her ülkenin kendi yerelinde uyguladığı mevzuatlar, iade ve değişim koşulları, tahsilat, verilerin korunması, fiyatlandırmalar
Bu gibi konular çözüm ararken, her ülkeye kendi dilinde hizmet verilerek satışların yapılması, güvenli ödeme ve ücretsiz kargo gibi hizmetlerin verilecek olması e-ihracatı geliştirecek konulardır.
Genel bir sorun olarak da lojistik maliyetlerinin fazlalığı ve teslim sürelerinin uzunluğunu gösterebiliriz. Bu konuda ciddi bir çalışma yapılır ise sektöre katkısı çok büyük olacaktır. Ülkemiz genç bir nüfusa sahiptir ve internet kullanım oranı çok yüksektir. İş dünyası olarak inanıyoruz ki Çin ve ABD’nin ivme kaybettiği ticaret ortamında jeopolitik konumumuz ve genç nüfusumuz ile Türkiye bu sektörde ileriye dönük yükselen bir yıldız olacaktır.
ASKON tarafından Antalya Expo’da düzenlenen Akdeniz e-ihracat zirvesine Ticaret Bakan Yardımcısı Rıza Tuna Turagay, Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Güllü ve üç bine yakın katılımcı katıldı. Program yapılan açılış konuşmalarının ardından sektöre ilişkin konuların yeraldığı panel ile devam etti.